13.03.2012, autor: Jan Šedo, zakladatel projektu Farnost.cz, kategorie: Aktuality

Jak na farní web?

Dnes vyšly 2 moje články v Katolickém týdeníku o tom jak vytvářet farní web. Napsal jsem je původně trochu jinak, ale Tomáš Kutil je upravil do podoby stravitelné běžným čtenářům KT. Nicméně myslím si, že někomu by se mohl hodit někomu i text původní, tak ho dávám alespoň sem. Nicméně i tak je potřeba vzít v úvahu, že je článek okleštěný, aby se vlezl do chystaného rozsahu.

Snad každá farnost už uvažovala o vlastních webových stránkách. Mnoho z nich je má. Některé stránky jsou aktuální a živé, jiné po několika měsících “umřely”. Pojďme se poučit z jejich zkušeností.

Proč?

Obvykle není dobré dělat něco jen proto, že to dělají ostatní. Dřív, než začneme přemýšlet nad obsahem a vzhledem farním stránek, bychom si proto měli umět odpovědět na otázku, proč je vlastně chceme. Každá farnost bude mít pravděpodobně trochu jiný důvod. Je důležité, aby tato otázka byla položena, a ti, kteří se na tvorbě stránek podílí, se na odpovědi shodli. Zkuste si představit, že už stránky máte, a co se díky nim děje. Ptal jsem se kněží a správců stránek na konkrétní věci, které se díky farním stránkám změnily. P. Jiří Pešek (chocen.farnost.cz) odpovídá, že snoubenci díky webu vědí dopředu, jak bude probíhat příprava. P. Josef Ptáček (centrumbarrandov.cz) zase říká, že díky webu obdržela farnost poměrně vysoké finanční dary od lidí, kteří mají k regionu vztah, ale do kostela pravidelně nechodí. Zaznamenal také více zájemců o křest a výuku náboženství, neboť pro lidi v jeho farnosti je nyní mnohem snazší najít potřebný kontakt a bližší informace o farním společenství. Petr Novotný (jaromer.farnost.cz) zase nastínil, že i cesta může být cíl. Společná práce na farním webu může propojit různé menší skupinky, které ve farnosti existují, a nebo poskytne příležitost zapojit se do chodu farnosti dalším lidem.

Kdo?

Průzkum mezi webmastery farních stránek ukázal, že stránky se daří udržovat tam, kde se o ně aktivně starají alespoň 2 lidé a místní farář se o ně aktivně zajímá. Jeden si často vezme na starosti spíš technickou stránku věci a druhý se soustředí na obsah. Nejen proto, že by každý uměl něco jiného, ale práce vždy jde líp, když na ni člověk není sám. Je to dobré i pro dlouhodobou údržbu webu, protože se často stává, že jeden ze správců přestane na webu pracovat (přestěhuje se, má více starostí o rodinu…) a druhý pak dokáže převzít část jeho starostí a lépe zaučit někoho nového. Určitě je také dobré zvážit spojení sil s okolními farnostmi. Například farnosti v děkanátu Bílovec se dohodly a vytvořily si společnou prezentaci na adrese bilovec.dekanat.cz.Programuje je jeden programátor a každá farnost dodává svoje informace. Ze zmíněného průzkumu také vyšlo najevo, že mnoho lidí bez zkušeností s tvorbou webu dokázalo zařídit nebo přímo vytvořit velice pěkné stránky. V každé farnosti je ale pravděpodobně někdo, kdo něco podobného řešil v práci, zná někoho, kdo se ve tvorbě webů orientuje nebo se tím dokonce živí.

Co?

Při uvažování o obsahu stránek bychom neměli vycházet z toho, co je na internetu možné, ale jestli je to opravdu potřeba. Vždy je dobré mít na paměti návštěvníky stránek. Farníkům může web posloužit, když přeslechnou nějakou informaci v ohláškách nebo se z nějakého důvodu (například nemoci či dovolené) nemohou zúčastnit nedělní bohoslužby ve své farnosti. Uživatelé Facebooku mohou sdílet odkazy na články a pozvánky se svými kamarády. Nejen novým farníkům mohou stránky pomoci s rychlejší integrací do farnosti (kdy se schází pěvecký sbor, jak se zapojit do ministrantské služby nebo praktické informace k přípravě na přijetí svátostí). Návštěvníci z jiných farností ocení rozpis bohoslužeb hlavně v době dovolených. Další skupinou návštěvníků farních stránek, na které se snadno zapomíná, jsou lidé hledající. Farnost je pro ně často bránou k církvi jak v reálném životě tak na internetu. Takový člověk si pak může klást otázky: „Čemu ti lidé, které znám, vlastně věří?“ nebo: „Co v tom kostele vlastně dělají?“. S překvapením pak může zjistit, že farnost se neomezuje jen na nedělní bohoslužbu v kostele, a může postupně objevovat křesťanství. Za tímto účelem se hodí mít na stránkách základní věci o víře a odkazy na další samostudium. Nejlepší však je, pokud pro takové lidi máte i konkrétní pozvánku (například kurzy alfa nebo jinou akci).

Jak?

Než se pustíme do realizace, měli bychom promyslet možnosti naší farnosti a držet se pravidla „méně je více“. Občas by totiž bylo lepší stránky nemít, než je mít plné zastaralých informací. Většině farností doporučuji začít stránkou se základními informacemi (kontakty, rozpis pravidelných bohoslužeb a aktivit – to bývá také na farních webech nejnavštěvovanější obsah), potom zkusit každý týden vyvěsit elektronickou obdobu ohlášek. P. Ladislav Kunc ale varuje, že není dobré úvádět na internetu úplně všechno, co se ohlašuje členům farnosti v kostele – například množství peněz vybraných ve sbírce by mohlo provokovat návštěvníky, kteří nepřijdou na stránky s čistými úmysly. Postupně se můžete přidávat další stránky či pravidelné rubriky.

Technicky se stránky dají vytvořit mnoha způsoby. Nejjednodušší je využít internetových služeb jako www.webnode.cz, které umožní vytvořit jednoduchý web bez jakékoliv předchozí znalosti tvorby webových stránek. Vyberete si jednu z předchystaných šablon a potom už jen plníte stránky informacemi. To je vhodné pro jednoduché stránky, na kterých není nic netradičního. Musíte si platit měsíční poplatek (který ale není vysoký) nebo strpět na farním webu reklamu, která ale není vždy úplně vhodná. Další možností je využít jeden ze známých redakčních systémů. Ty zná mnoho lidí, kteří vám ochotně pomohou s jejich instalací (třeba přes diskuzní fórum na stránkách systému) a existuje pro ně velké množství modulů a grafických šablon. Díky redakčním systémům se na tvorbě webu může podílet více lidí. Z mého malého průzkumu jsem zjistil, že nejčastěji se pro farní stránky používají systémy Joomla, Drupal a WordPress. WordPress se hodí spíše na stránky jednodušší, na Joomle a Drupalu se dají postavit velice komplexní weby. P. Petr Hruška, který byl naprostý lajk co se tvorby webu týče, sepsal svoje zkušenosti s tvorbou webu na systému Joomla na stránkách svojí farnosti www.farnostcheb.cz. Systém je ale potřeba nainstalovat na tzv. webhosting. Na internetu najdete spoustu komerčních poskytovatelů webhostingu. Existují i webhostingy zdarma, ale i tam většinou musíte strpět ne vždy vhodnou reklamu. Rozumným kompromisem je projekt webhosting www.farnost.cz, kde každá farnost platí podle svých momentálních možností a provozovatel z takto získaných prostředků financuje provoz serveru. Na tomto webhostingu můžete mít navíc adresu stránek ve tvaru neco.farnost.cz (například rumburk.farnost.cz). Pokud byste v jakémkoli případě chtěli vlastní doménu ve tvaru www.neco.cz, tak ta stojí přibližně 350 Kč ročně. Další možností je naprogramovat si stránky pomocí programovacích jazyků PHP a HTML. Osobně ale tuto možnost nedoporučuji, protože se takové stránky špatně udržují a jsou příliš závislé na jejich programátorovi.

Grafice stránek se někdy přikládá příliš malá a někdy příliš velká váha. Amatérská grafika může znehodnotit všechnu práci do webu vloženou. Na druhou stranu hezká grafika nezachrání špatný obsah. Pro tvorbu grafiky je třeba mít dar. Všechno ostatní o tvorbě webu se dá nastudovat na internetu. Proto je dobré zvážit v tomto případě využití odborníka. Nemusí to znamenat, že si musíte nachystat peněženku. Spousta designerů nabízí předpřipravené šablony zdarma – například na http://www.templatesdock.com/. Rozhodnete-li se pro spolupráci s nějakým profesionálem, věnujte čas přípravě a neposílejte mu pouze fotku vašeho kostela. Je to sice viditelná dominanta, ale farnost (a vůbec celá církev, kterou stránky také z velké části reprezentují) je přeci něco víc: společenství, služba druhým…

Stránky máme. A co dál?

Zveřejněním internetových stránek teprve vše začíná. Nejdůležitější je udržovat na nich aktuální informace (a ty neaktuální se nebát smazat, pokud nechcete budovat archiv). Nedostatek aktuálního obsahu bývá na stránkách větší a častější problém než jejich technická úprava. Kromě oznámení adresy stránek farníkům je také dobré požádat o umístění odkazu na stránky vašich spřízněných organizací – např. obce, biskupství a nejen na oplátku samozřejmě umístit na stránky farnosti odkaz na ně.

Užitečné odkazy k tématu najdete na webu katyd.cz pod elektronickou podobou tohoto článku.